Milostné umění napříč staletími - 2. díl

V prvním díle našeho milostného putování jsme poodkryli závoj tajemství toho, jak vypadalo milování mnoho staletí nazpět. V dnešním pokračování navážeme přesně tam, kde jsme minule skončili.

Kámasútra (4-6 století n. l. )

První část názvu tohoto díla - Káma - je jméno indického boha milostné touhy a sútra znamená učebnice nebo poučení, tedy doslovný překlad by mohl znít jako Učebnice lásky či Poučení o rozkoši. Toto dílo vychází z mnohem starších erotických příruček, tzv. kámašáster.

 

Kámasútru jako obrázkovou knihu obsahující mnoho poloh „jak na to“ známe asi každý, ale dnes namísto obrázků vyberu pár mouder:

  • Stoletý svůj věk nechť muž rozdělí tak, aby v něm souladně a nerozporně naplnil trojí smysl života. V dětství nechť jde za vzděláním. V mládí a mužnosti za rozkoší a prospěchem. Ve stáří za vírou a spásou. Trvání života však je nejisté, a proto nechť bere všechno, jak to přichází.
  • Už dívka se má v tajnosti a o samotě vzdělávat ve čtyřiašedesáti vhodných a užitečných oborech (vyjmenovat všech čtyřiašedesát zmíněných oborů by bylo na samostatný článek, proto zmiňme jen několik z nich). Líčení a odívání, účesy a čelenky, šperky, masti, voňavky, znalost bylin, kreslení květin a obrazců rýžovou moukou, ale také obratnost rukou, příprava nápojů prostých či pálených, znalost hádanek, odpovědět veršem na verš, schopnost naučit papoušky a loskutalky mluvit, umění vykládat nebeské hlasy, věštby a jasnovidectví… Princezna těch nauk znalá nebo dcera ministrova jistě podrobí si chotě, byť má tisíc jiných mimo. (Tak která z nás by se ve školách učila raději těmto předmětům?)
  • Podle rozměru pohlaví jsou milenci zajíc, býk a hřebec. A milenky zase srnka, kobyla a slonice.
  • Pro polibky, škrabání a kousání neplatí pořádek; to záleží na vášni.
  • Všechno čiňte na oplátku; totéž, tímtéž, tamtéž, taktéž; za plesknutí popleskejte, zulíbejte za polibek.
  • Milovaní pyjem potřeným směsi rozdrceného durmanu, pepře černého, pepře dlouhého a medu vede k oblouznění.
  • Nápoj lásky: Fazole mlékem opláchnuté, v horkém másle změklé, v mléce krávy odrostlého telete rozvařené a v medu a másle rozpuštěné a požité, uschopní vejít k nesčetným ženám. Tak praví učitelé.

Kromě nápojů lásky zde můžete nalézt i mnoho „zaručených receptů“ na zvětšení penisu. I když jsme stránka věnovaná ženám, jeden takový návod pro muže uvedu: Užívá-li se k tření postupně a střídá mochyně, povijnice, vodní mech, lilek, bůvolí máslo, a šťáva z lopušníku a slunečnice, zvětší svůj rozměr na jeden měsíc.

 

Kámasútra - trvání života však je nejisté, a proto nechť bere všechno, jak to přichází.

 

Takových receptů a mouder je v knize mnohem více. I když nás od vzniku této knihy dělí více než tisíc let, mnohé rady a doporučení jsou stále aktuální.

Afrodiziaka

Jak je již z Kamasútry zřejmé, ve starověku i středověku se afrodiziaka používala poměrně hojně. Využívaly se různé rostliny, častokrát i jedovaté a z nich se připravovaly zmíněné nápoje lásky, směsi vyvolávající fyzickou touhu či erekci. Dnes spousta studií tvrdí, že rostliny, které se k těmto účelům dříve používaly, nejsou účinné a naopak jsou velmi jedovaté. Jako například puchýřník lékařský jinak zvaný jako španělská muška. V tomto případě se nejedná o rostlinu, ale o brouka, který při vyrušení vylučuje tekutinu, která způsobuje erekci. Kromě mužů, kteří chtěli mít lepší erekci, jej používaly i ženy, které chtěly potratit.

 

Z jiných rostlin, které mají povzbudivé účinky, můžeme zmínit zázvor, ženšen pravý, děhel čínský, bujarník (zřejmě pro bujarý život), nebo houby tvarem připomínající penis (např. hadovka smrdutá).

 

 I v Evropě se věřilo, že prášek z rohu nosorožce má afrodisiakální účinky.

I v Evropě se věřilo, že prášek z rohu nosorožce má afrodisiakální účinky.

Tato římská mozaika pochází ze Sicílie.

 

Z jiných zajímavých historických milostných děl:

Ovidius a Umění milovat

Básník Publius Ovidius Naso žil v prvním století před našim letopočtem a tvrdil, že láska je zákeřná a extrémně nakažlivá nemoc. Zaručený lék na ni dává v části „Jak léčiti lásku“. V tomto několika svazkovém díle, dává spoustu rad a doporučení, jak si získat muže/ženu, jak si lásku udržet a v poslední části se věnuje zvlášť radám pro ženy.

 

Co například doporučoval mužům:

  • Každá žena je získatelná – jen si vybrat a pak použít ty „správné metody“.
  • Buď výřečný, klidně si i vymýšlej, lichotivě ji sváděj, říkej jí takové věty, které ráda uslyší a měj v oblibě čistotu.

Ženám:

  • Nauč se půvabně smát a plakat – kdykoli je to zapotřebí.
  • Nauč se ladně chodit, buď zábavná a bouřlivá.

Platón a Erotologie

Platón v tomto díle popisuje jeden z druhů lásky - erót - tedy lásku pohlavního typu. Je zajímavé, že o erotologii byl zájem i v křesťanské mystice – například v díle Bernarda z Clairvaux O lásce k Bohu. Ten tuto lásku rozděluje na čtyři stupně:

  • 1. stupněm je naprostá sebeláska a přidává přikázání „Miluj bližního svého jako sebe samého.“ Což vykládal jako: cokoli chceš dopřát sobě, dopřej ve stejné míře i svému bližnímu a naopak na sebe buď stejně přísný jako na něj.
  • Na 2. stupeň přivádí člověka samotný Bůh, když jej vysvobozuje v nouzi.
  • Ve 3. stupni již člověk miluje Boha i pro něj samotného - nejen kvůli tomu, že slyší jeho modlitby.
  • 4. stupně je možné dosáhnout až po smrti. Uznává, že je možné se do tohoto stavu dostat i na chvíli ve smrtelném těle, ale nezná nikoho, kdo by toho byl schopen. Čtvrtý stupeň lásky je extatický - člověk zcela ztrácí sám sebe a “vrhá se do Boha” - sám sebe vůbec nemiluje, resp. jediným důvodem toho, že miluje sám sebe, je Bůh.

To už se pomalu dostáváme ke křesťanství, které evropské země po rozpadu římské říše v otázce milování ovlivnilo nejvíce. Stali jsme se nejprudérnější oblastí tehdejšího světa a z hlediska erotických znalostí jsme byli zdaleka nejzaostalejší. Nastala velká změna. Tělesný styk mezi mužem a ženou byl ve středověku prohlášen za hřích. Hovořit o sexu bylo velké tabu. Necudné knihy ani časopisy neexistovaly (lidé do renesance stejně číst neuměli). Předmanželský sex byl přísně zakázaný. Pokud by se o něj lidé pokusili a byli dopadeni, byli by přísně potrestáni...

 

V dalším díle si povíme o tom, že tato striktnost neplatila všude, respektive ne všichni ji dodržovali. Platilo to hlavně pro zámožné a vlivné rodiny, situace na venkově byla jiná.

 

 

 

Článek sestavila Veronika Lančaričová. Zdroje informací: Kámasútra aneb poučení o rozkoši, Intimní historie (Vlastimil Vondruška), https://dromedar.signaly.cz, https://cs.wikipedia.org.

 

Doporučujeme také následující články:

 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace