Margit Slimáková: "Menstruace je podle mne ten nejpřirozenější proces"

Margit proslula hlavně díky svému Zdravému talíři, který je oproti klasické výživové pyramidě postaven na aktuálních mezinárodních odborných poznatcích a doporučeních. Vystudovala farmacii a výživu, pobývala anebo studovala v Německu, Francii, USA a v Číně. Zdravý životní styl propaguje nejen mezi dospělými, ale také mezi dětmi. Je hlavní garantkou občanské iniciativy „Skutečně zdravá škola“, díky které se na ministerstvu školství připravuje vyhláška pro omezení prodeje nezdravých potravin a nápojů ve školách. Úžasný je také její videoblog Margit TV, ve kterém se vyjadřuje své názory na témata zdravotní prevence.

 

Margit proslula hlavně díky svému Zdravému talíři, který je oproti klasické výživové pyramidě postaven na aktuálních mezinárodních odborných poznatcích a doporučeních.

Milá Margit, ráda bych ti na úvod položila naši tradiční otázku, co ty a menstruace? Jak jí prožíváš? Vím o tobě, že používáš menstruační kalíšek, jak jsi s jeho užíváním spokojená?

Menstruace je podle mne ten nejpřirozenější proces, který provází ženu v jejích plodných letech. Jsem ráda, že jsem ženou, a proto jsem i ráda že mám cyklus a kalíšek jako pomocníka, díky kterému menstruaci pohodově zvládám.

S kalíškem jsem od prvního dne obrovsky spokojená. Díky němu je život během „mých dnů“ zcela bez omezení. Považuji jej za nejdůležitější hygienickou pomůcku ženy.

Může strava ovlivnit průběh menstruace? Pokud ano, jsou nějaké potraviny, které bys mohla doporučit například pro zmírnění menstruačních bolestí?

Zdravá výživa je základem správného fungování celého organismu a tedy samozřejmě, že ovlivňuje i tvorbu pohlavních hormonů naši náladu a zdraví celkově. Pro zmírnění menstruačních potíží doporučuji: protizánětlivé omega 3 mastné kyseliny z tučných ryb, vlákninu ze zeleniny, hořčík v podobě banánů anebo kvalitní čokolády, vápník ze semínek anebo zakysaných mléčných výrobků, B vitamíny třeba z pomazánky Vegemitte a vitamín E z ořechů.

Jak jsou na tom české ženy, co se zdraví týče, v porovnání s jinými evropskými státy?

Češi, muži i ženy ve srovnání s jejich evropskými vrstevníky nadprůměrněji více podléhají nezdravému životnímu stylu od obezity až po konzumaci alkoholu a následně i více trpí nemocemi srdce a některými nádorovými onemocněními. 

Mnoho žen má v dnešní době sedavý způsob zaměstnání, jaký vliv to má na naše zdraví?

Nadměrné sezení dnes patří k největším zdravotním rizikům a jeho vliv se přirovnává k negativními vlivu kouření. Zvyšuje riziko předčasného úmrtí. Studie prokázaly, že nadměrné sezení konkrétně:

  • snižuje aktivitu enzymu lipoproteinová lipáza, který pomáhá spalovat tuk,
  • snižuje hustotu kostní tkáně, čímž zvyšuje riziko vzniku zlomenin,
  • zužuje průměr cév a zvyšuje krevní tlak, což zvyšuje riziko vzniku nemocí srdce,
  • negativním způsobem ovlivňuje hladinu krevního cukru a cholesterolu,
  • zvyšuje riziko vzniku nádorů prsu a tlustého střeva a zkracuje život.

Jaký pohyb je pro nás ženy nejprospěšnější (nejpřirozenější)?

Nejpřirozenější je, když se ženy pohybují v průběhu každého svého běžného dne a tento pohyb pravidelně doplňují cíleným cvičení. Jako ideální doporučuji v průběhu týdne střídat kombinaci intervalového tréninku pro vytvarování postavy a kondici, posilování pro zpevnění kostí, pilates anebo třeba jógu pro pružnost a zklidnění a míčových her anebo třeba trampolíny pro dobrou náladu.

A na závěr bych se ráda zeptala na několik nejtradičnějších „ženských trápení“ a poprosila tě, jestli bys nám mohla dát nějaké tipy, jak se daných problémů zbavit.

Zánět močového měchýře

Zde je zásadní dostatečný příjem tekutin a posilování imunitního systému, tj. hodně zeleniny a tak i vitamínu C. Omezují se sladkosti podporující růst bakterií a kvasinek a ostrá jídla, která by mohla dráždit.

Výtoky

Doporučuji omezení cukrů a všech potravin s vysokých glykemickým indexem. Naopak prospěšná je pravidelná konzumace probiotik třeba v podobě pickles a polévek ochucených miso pastou.

Nejpřirozenější je, když se ženy pohybují v průběhu každého svého běžného dne a tento pohyb pravidelně doplňují cíleným cvičení. Celulitida

Potřeba je omezit cukr a nezdravé tuky, naopak prospívá pohyb.

Křečové žíly (případně malé žilky) – nedávno na internetu běžely fotky, které ukazovaly, jak směs aloe vera a jablečného octu (tuším, že ještě něco dalšího) pomohla křečové žíly úplně odstranit, je to skutečně možné?

Upřímně, kdyby něco takto snadného skutečně fungovalo, už by nikdo kolem nás neměl křečové žíly. I když vyzkoušení jablečného octu s aloe určitě ani nikomu neublíží. Výskyt křečových žil je hodně dán geneticky, ale také, a to především, naším životním stylem. Záleží na tom, jak hodně a jakým způsobem se pohybujeme v průběhu dne. Z potravin mohu jako prevenci doporučit zdroje vitamínu C s tzv. bioflavonoidy, které zpevňují kapiláry a najdete je společně třeba v pohance, černím rybízu a citrusových plodech.

PharmDr. Margit Slimáková

Margit Slimáková je specialistka na zdravotní prevenci a výživu. Vystudovala farmacii a dietologii, využívá osvědčené poznatky ze všech oblastí medicíny. Věnuje se poradenství a osvětě, publikační i přednáškové činnosti a prosazuje zdravou výživu do škol. Má 3 děti a s rodinou žije v Praze.

 

www.margit.cz

 

 

 

Doporučujeme také následující články:

 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace