Když nakupujeme věci na internetu, tak kdy je to pro nás zábava? Kdy je to snadné? Pro mě je to v případě, že internetový obchod má pěkný design a zároveň je přehledný a také když je obchod plný hezkých fotek. To znamená fotek, které se mi na pohled líbí, a které zároveň zobrazují mnou kupovanou věc realisticky...
Kde se fotky „berou“?
V ideálním případě (světě) se fotky „neberou“. Někdo je vyfotí. Buď si je majitel internetového obchodu vyfotí sám, nebo si zaplatí profesionálního produktového fotografa (ceny začínají už na 60 Kč za jednu fotografii, ale pokud chcete opravdu dobrou fotografii, počítejte třeba i 2000 Kč). Další variantou je, že prodáváte zboží, které nevyrábíte, a výrobce vám povolí používat jeho produktové fotografie.
A pak je tu ta varianta, že se fotky prostě berou. Vždyť internet je jich přeci plný! A vypadá to, že někteří obchodníci o copyrightu a porušování autorských práv asi nikdy neslyšeli.
Lola to dělá chytře
S prodejem čínských kalíšků na slevových portálech se roztrhl pytel už asi před dvěma lety. Ti, kteří si kalíšky nechali z Číny poslat, se většinou neobtěžovali ani s nafocením vlastních fotografií ani s dodržením zákona ohledně zdravotní certifikace. Pěkná reklamní hesla a fotky ukradené od evropských výrobců snadno zajistily, že se takové kalíšky dobře prodávaly.
Prodávaly? Ne, stále prodávají. Někteří dovozci čínských kalíšků zůstali, mají zdravotní atest a udělali si vlastní fotky. Ale někteří stále prodávají jakési kalíšky, které ale na webu i na slevovém portálu prezentují pod fotkami Lunette. Tady se dostáváme na začátek. Firma Lunette totiž do focení produktu investuje opravdu hodně. A tak nejenom jejich kalíšky jsou designově dokonalé, ale i jejich fotografie jsou velmi kvalitní.
Kdyby mi tyto krádeže nepřipadali tak smutné, musela bych se smát … Obchod, který se vytrvale prezentuje fotkami Lunette, má heslo Lola to dělá chytře. No to tedy opravdu dělá! A já opravdu dodnes nevím, jaké kalíšky prodává, protože kromě fotek Lunette tam má i další fotky a na každé je jiný kalíšek. Ovšem v eshopu si lze vybrat jen menší nebo větší velikost jakéhosi kalíšku.
Může se to stát i pravým domácím
Mám ráda Pravý domácí časopis. Odebírám ho od doby, kdy začal vycházet. S nadšením jsem v zářijovém čísle četla o cykličnosti … a pak jsem otočila list. A co na mě vykouklo? Článek Menstruace? Ta je zbytečná!? A nebyl to ten název, co mě zarazilo. Zírala jsem na fotku mojí kolegyně Alenky, která na ní drží kalíšky Lunette na akci Měsíc v nás (rok 2010). Okamžitě jsem věděla, o jakou akci šlo, protože jsem tam byla s mojí tehdy dvouměsíční dcerou a Alenka mě překvapila svým extravagantním šperkem. Hned pod fotkou ještě fotka – jak jinak – menstruačního kalíšku Lunette. Téma, ke kterému byly fotky jako ilustrační použity, by mi nevadilo. Ale web uvedený u článku tedy ano. Jde o web, kde se prodávají čínské kalíšky – se zdravotní certifikací a vlastními fotkami – ale nechápu, proč máme my a firma Lunette být reklamou na čínské kalíšky. (Komu ten problém není zjevný, pak doporučuju přečíst si něco o reklamě a nebo mi věřit, že to problém je. :)
Grafik z časopisu se mi do telefonu omluvil, ale tím to skončilo. A já přemýšlím kolikrát ještě budu muset řešit nevhodně použité nebo ukradené fotky a jestli to má vůbec smysl. I když pominu konkurenční důvody a raději víc pracuji na nových článcích pro vás, hledání kvalitního zboží a poskakuju kolem fotografického stolu, stejně mě to štve. Štve mě to prostě z principu!
Dodatek aneb další rozehraná partie :)
Teď už se opravdu musím smát. Chytrá Lola to vyřešila opravdu bravurně! Po opakovaných výzvách byly kalíšky Lunette smazány. Na novou variantu se můžete podívat (kdo by nepoznal, jedná se o fotky výrobce menstruačního kalíšku LadyCup).
Zakladatelka blogu Kalíšek.cz a žena, která v roce 2006 přivezla do Čech první menstruační kalíšky. Hned po studiu biologie a matematiky na VŠ začala podnikat na internetu a proto je dnes nejenom odbornice na menstruaci i další ženská témata, ale i na e-commerci. Zajímá se také o udržitelnou módu a rozvojové vzdělávání. Je matkou Helenky a Zorana, miluje cestování a je vášnivá kočkomilka vlastnící jednu fenu.