Co všechno může změnit výrobce menstruačního prádla?

Když přemýšlíme o výrobcích menstruačního prádla, možná nás napadají slova jako inovace, pohodlí a udržitelnost. Ale co když vám řekneme, že jeden výrobce může změnit nejen způsob, jakým přistupujeme k menstruaci, ale také ovlivnit legislativu, vzdělání a životy tisíců žen? Společnost WUKA dokazuje, že výrobce menstruačního prádla může být skutečným hybatelem změn. Pojďme se podívat na jejich úspěchy za rok 2024 a na to, jak mohou inspirovat ostatní.

1. Boj proti nespravedlivým daním na menstruační potřeby

Rok 2024 začal velkým vítězstvím: odstraněním tamponové daně z menstruačního prádla ve Velké Británii. Tato změna nebyla náhoda – šlo o výsledek šesti let kampaní, čtyř petic a více než 100 000 podpisů. Zakladatelka Ruby a její tým se setkali s třemi premiéry a více než 70 poslanci, aby dosáhli tohoto klíčového rozhodnutí. Díky této změně stojí například sada menstruačního prádla WUKA nyní o 20 % méně, což dává ženám přístup k udržitelnějším a levnějším alternativám. (Toto platí pro Velkou Británii, v Čechách máme daň pořád 21 %).

"Menstruační potřeby bez daně!" volá značka WUKA

2. Inkluzivní vzdělávání o menstruaci

Menstruace zůstává tabu, a to nejen ve světě, ale i v mnoha evropských zemích. WUKA se rozhodla toto téma otevřít na školách – dnes je jejich menstruační a inkontinenční prádlo a vzdělávací materiály součástí výuky na více než 600 školách ve Velké Británii. Tyto kroky ukazují, že menstruační produkty nejsou jen o pohodlí, ale také o vzdělávání a boření bariér.

Wuka na školách - vzdělání je základem spokojenosti

3. Podpora zdraví a solidarity

V roce 2024 sdílela WUKA příběh Rezi, jedné z jejich klíčových zaměstnankyň, která bojovala s rakovinou prsu. Její příběh ukázal sílu komunity WUKA, která ji podpořila stovkami zpráv plných naděje. Rezi dnes slaví vítězství nad nemocí a ukazuje, že menstruační prádlo může být symbolem podpory a inspirace.

4. Udržitelnost v praxi

Za jediný den, během oslav Dne Země, zákazníci WUKA zabránili tomu, aby se více než 2 miliony jednorázových menstruačních produktů dostaly na skládky. Společnost zároveň rozšířila své kolekce, aby nabídla produkty vhodné pro citlivou pokožku i plavání. V roce 2024 navíc přidali novou řadu Multi-size Stretch™, která zahrnuje boxerky, tanga a další varianty menstruačního prádla. Z těchto produktů si vybere každá žena, protože jsou jen vícevelikostní - prádlo se přizpůsobí vám, ne vy jemu a je snadné koupit to správné.

Vícevelikostní menstruační kalhotky WUKA
Multi-size Stretch™ menstruační kalhotky WUKA

5. Zaměření na sportovkyně

Pod heslem „Periods Are Not a Penalty“ spustila WUKA novou petici zaměřenou na odstranění daně na menstruační produkty používané při sportu. Tato kampaň začala symbolicky během Olympijských her v Paříži a upozorňuje na to, že menstruace by neměla být překážkou pro sportovní aktivity.

Periods are not a penalty

Co přinese budoucnost?

WUKA nezpomaluje. S jejich novou kolekcí WUKA Care přinášejí hřejivé náplasti, které pomáhají zmírnit menstruační bolesti, a další produkty pro péči o ženy jsou na cestě. Jejich vize pro rok 2025 je jasná: stát se světovou značkou menstruační péče, která přináší nejen pohodlí, ale také změny, které zlepšují životy žen.

Inspirace pro ostatní

Příběh WUKA ukazuje, že výrobci menstruačních produktů mohou sehrát klíčovou roli v prosazování významných společenských změn. Ať už jde o legislativu, udržitelnost nebo podporu žen, jejich přístup inspiruje nejen firmy, ale i jednotlivce. Protože menstruace není jen biologická nutnost – je to téma, které si zaslouží respekt, pozornost a inovace.

Ilona Bittnerová
Autorka článku

Zakladatelka blogu Kalíšek.cz a žena, která v roce 2006 přivezla do Čech první menstruační kalíšky. Hned po studiu biologie a matematiky na VŠ začala podnikat na internetu a proto je dnes nejenom odbornice na menstruaci i další ženská témata, ale i na e-commerci. Zajímá se také o udržitelnou módu a rozvojové vzdělávání. Je matkou Helenky a Zorana, miluje cestování a je vášnivá kočkomilka vlastnící jednu fenu.

Články autorky

Doporučujeme také následující články

Zakladatelka značky menstruačních kalhotek WUKA podporuje dívčí fotbalový tým

O sportu a nevhodných menstruačních pomůckách Ruby Raut ví docela dost. Sama kvůli tomu kdysi přestala sportovat. Zakladatelka britského start-upu WUKA, zaměřeného na udržitelné menstruační prádlo, je původem z Nepálu, kde menstruační krvácení uvrhalo dívky na několik dní do hanby a ponížení. Kromě toho - s odstřižky starých látek místo vložky, které nedržely a vypadávaly, se stejně moc sportovat nedalo. Generace mladých britských fotbalistek je na tom o poznání lépe.

Menstruační kalhotky a plavky WUKA

WUKA. Wake Up Kick Ass - prober se a tomu, co tě při menstruaci omezuje, nakopej ...! Představujeme vám první britskou značku menstruačního nepropustného prádla se silným příběhem, který sahá až do Nepálu. Přáním značky WUKA je co největší dostupnost udržitelných menstruačních pomůcek a snížení uhlíkové stopy, kterou každá z nás zanechává. WUKA vyrábí menstruační kalhotky i menstruační plavky.

Vysoká daň u menstruačních potřeb?

Skotský parlament nedávno uvolnil 5,2 milionu liber pro střední i vysoké školy, aby svým studentkám zajistil bezplatné menstruační hygienické pomůcky. Jak je to v jiných zemích a jak se tímto můžeme inspirovat my, české ženy?

Ať jsou i menstruační plavky bez daně, volá značka WUKA. Vládě píše otevřený dopis

"I DPH na menstruační plavky a sportovní absorpční prádlo by měla být nulová," říká šéfka WUKA a je přesvědčená, že odstranění daně z menstruačního sportovního oblečení by pomohlo zlepšit vztah dospívajících dívek ke sportu, o kterém statistiky nehovoří vůbec příznivě. Skoro 80 procent dívek se během menstruace sportu raději vyhne.