Menstruace je přirozenou součástí života téměř poloviny světové populace. Přesto i v roce 2025 zůstává pro miliony lidí zdrojem diskriminace, studu a nepohodlí – jednoduše proto, že si nemohou dovolit základní hygienické potřeby nebo žijí ve společnosti, která o menstruaci raději mlčí. Boj proti menstruační chudobě a stigmatizaci se tak stává nejen zdravotním, ale i lidskoprávním a společenským tématem, které rezonuje napříč kontinenty.
Menstruace je přirozenou součástí života téměř poloviny světové populace. Přesto i v roce 2025 zůstává pro miliony lidí zdrojem diskriminace, studu a nepohodlí – jednoduše proto, že si nemohou dovolit základní hygienické potřeby nebo žijí ve společnosti, která o menstruaci raději mlčí. Boj proti menstruační chudobě a stigmatizaci se tak stává nejen zdravotním, ale i lidskoprávním a společenským tématem, které rezonuje napříč kontinenty.
1. Menstruační chudoba: Realita pro půl miliardy lidí
V roce 2025 čelí přibližně 500 milionů lidí po celém světě menstruační chudobě, což znamená nedostatek přístupu k hygienickým potřebám, bezpečným toaletám a informacím o menstruaci. Tento problém zasahuje jak rozvojové, tak vyspělé země. Například ve Spojeném království uvedla více než pětina žen, že si nemohly dovolit menstruační pomůcky, což vedlo k nebezpečným praktikám, jako je prodlužování používání jednorázových vložek nebo používání nevhodných alternativ, jako jsou ponožky či papír.
V rozvojových zemích, jako je Keňa, až 65 % dívek a žen nemá prostředky na nákup menstruačních vložek, což často vede k vynechávání školní docházky a používání nebezpečných alternativ.
Menstruační chudoba označuje situaci, kdy lidé, kteří menstruují, nemají přístup k základním potřebám spojeným s hygienou během menstruace. Nejde jen o fyzický nedostatek produktů, ale i o systémový problém ovlivňující zdraví, vzdělání i důstojnost.
Zahrnuje zejména:
- Nedostatek financí na nákup menstruačních pomůcek (vložky, tampony, kalíšky apod.)
- Nepřístupnost čisté vody, toalet a soukromého prostoru pro výměnu pomůcek
- Chybějící odpadkové koše a infrastrukturu pro bezpečné nakládání s použitými pomůckami
- Nedostatek informací o menstruaci a péči o menstruační zdraví
- Kulturní stigma, stud nebo diskriminaci spojenou s menstruací
Důsledky menstruační chudoby mohou být vážné:
-
Vynechávání školy či práce
-
Zvýšené zdravotní riziko kvůli nevhodným nebo nebezpečným náhradám
-
Pocit studu, izolace nebo nízkého sebevědomí
Školy jako klíčové místo boje proti menstruační chudobě
Podle zprávy WHO a UNICEF z roku 2024 poskytuje pouze 39 % škol na světě vzdělávání o menstruačním zdraví a méně než třetina má odpadkové koše pro menstruační odpad v dívčích toaletách. V subsaharské Africe nabízí pouze 12 % škol menstruační pomůcky zdarma nebo k prodeji.
V České republice se situace začíná pozvolna měnit. Město Ostrava zavedlo program poskytování menstruačních vložek zdarma na všech základních školách od ledna 2025. Brno plánuje podobný pilotní projekt od školního roku 2025/2026. Organizace Člověk v tísni rozšířila iniciativu na 60 škol po celé zemi. V každém případě by ale v tomto byla potřebná mnohem větší podpora od státu. Například alespoň ve formě nižší sazby DPH na menstruační potřeby.
Stigmatizace menstruace: Překážka ve vzdělání a zdraví
Stigma spojené s menstruací zůstává globálním problémem. V některých kulturách jsou dívky během menstruace izolovány, což ohrožuje jejich zdraví a omezuje přístup ke vzdělání.
V roce 2024 dosáhla kampaň Menstrual Hygiene Day rekordního dosahu, oslovila 966 milionů lidí a zaznamenala přes 293 000 příspěvků na sociálních sítích!
Boj proti menstruační chudobě a stigmatizaci je v roce 2025 klíčovým tématem globální rovnosti a zdraví. Iniciativy na úrovni škol, komunit a vlád ukazují, že změna je možná a nezbytná pro důstojný život všech lidí, kteří menstruují.
Zakladatelka blogu Kalíšek.cz a žena, která v roce 2006 přivezla do Čech první menstruační kalíšky. Hned po studiu biologie a matematiky na VŠ začala podnikat na internetu a proto je dnes nejenom odbornice na menstruaci i další ženská témata, ale i na e-commerci. Zajímá se také o udržitelnou módu a rozvojové vzdělávání. Je matkou Helenky a Zorana, miluje cestování a je vášnivá kočkomilka vlastnící jednu fenu.