Stále platí, že v Česku je jedna z nejvyšších DPH v Evropě na hygienické menstruační pomůcky. Tesco a dm drogerie se rozhodly zákaznicím ulevit, když od vlády žádné činy nepřicházejí. Proč? Protože menstruační potřeby jsou nutností. A protože jde o ženské zdraví.
Dámská hygiena není luxusní zboží
"Je důležité, aby všechny ženy a dívky měly přístup k menstruačním potřebám. Jsou pro menstruující ženy nutností, ne luxusem," prohlásil za dm drogerii manažer komunikace Jiří Peroutka, když oznamoval, že dm drogerie posílá milion korun na menstruační potřeby pro ženy. Dar putuje ke dvěma organizacím: Sola pomáhá, která zajišťuje menstruační balíčky do terénních služeb a na toalety nízkoprahových center v různých koutech Česka, a Člověk v tísni, který pomáhá zajistit menstruační potřeby pro školačky ve vyloučených lokalitách.
Drogerie dm navíc podpoří i své stálé zákaznice, které v létě ve své appce najdou symbolicky vždy osmadvacátého e-kupon na nákup libovolného množství opakovaně použitelných pomůcek v podobě menstruačních kalhotek a kalíšků.
Minus 21 procent z ceny vložek a tamponů
Tesco zase snížilo cenu vlastní značky dámské hygieny o výši DPH s cílem otevřít celospolečenskou diskusi a upozornit na to, že menstruační hygiena je pro mnohé ženy těžko dostupná. Cena za jednu vložku či tampon se pohybuje u dané řady produktů kolem 1 koruny za kus.
Ambasadorkou nového projektu zaměřeného na problematiku menstruační chudoby je CEO Katarína Navrátilová: "I v dnešní době si totiž řada žen u nás stále nemůže dovolit nákup menstruačních pomůcek. Jsou nuceny řešit tuto situaci různými způsoby, užívají vatu, noviny nebo smotky látky rozstříhané ze starého oblečení. Navíc jsou po dobu menstruace vyloučeny z běžného života, nemohou chodit do školy, do práce nebo se účastnit společenských událostí, protože se cítí trapně," uvedla CEO českého Tesca pro Týdeník Euro. "Naším cílem je upozornit na tuto problematiku a otevřít prostor pro další diskusi. Proto představujeme nový projekt, jehož součástí je snížení cen našich ženských hygienických produktů o hodnotu daně z přidané hodnoty."
Snížení ceny na "tescové" produkty dámské hygieny platí od 21. května a ambasadorka projektu věří, že bude inspirací pro další obchodníky. Inspirací může být pro mnohé firmy i skutečnost, že ženám ve svých řadách, které tvoří 73 % zaměstnanců, poskytuje Tesco od října 2023 menstruační pomůcky na toaletách zdarma.
Zdroj: Týdeník Euro
Mnoho článků na tomto blogu vzniká spoluprací několika žen. Také otázky pro rozhovory připravujeme společně. Z toho důvodu vznikl tento "profil". Možná právě pod ním najdete ty nejzajímavější články, protože když ženy spolupracují, vznikají ty nejlepší věci!