Když pracujete pro průkopníka, jako je společnost Mooncup, nejsou žádné dva dny v práci stejné. Probrali jsme s jejími ředitelkami, Eileen Greene a Kath Clements, jak se za uplynulých 18 let proměnil svět menstruačních pomůcek a jak padala různá tabu s menstruací spjatá.
Jak a proč se zrodil menstruační kalíšek Mooncup?
Eileen: Poprvé jsem o opakovaně použitelných menstruačních kalíšcích slyšela v roce 1999. Tyhle první kalíšky byly vyrobeny z velmi houževnaté gumy, byly těžko dostupné a byly v zásadě pro skalní dobrodružky.
V roce 2000 jsem potkala Su Hardy, která cestovala po Austrálii s manželem, malou dcerkou, kyblíkem a zásobou látkových plen. Sdílela jsem s ní “tajemství” menstruačního kalíšku. Ekologičnost a praktičnost opakovaně použitelného kalíšku ji uchvátily – a v roce 2002 Su založila doma v nevyužívaném pokoji firmu Mooncup.
Od té doby se to “tajemství” rozšířilo ještě více, jako požár, a menstruační kalíšek už není “hippie” alternativou, ale běžnou menstruační pomůckou.
Jaká byla počáteční reakce široké veřenosti a médií?
Kath: Samozřejmě byli lidé, kteří byli hned zvědaví a chtěli to vyzkoušet, ale určitě byla spousta reakcí, jejichž jmenovatelem byl odpor. Bylo to pěkných pár otřesů! Nejenže jsme chtěli mluvit o periodě, ale ještě jsme chtěli prozkoumat, jak na měsíčky prakticky!
Komunita kolem Mooncupu hrála pak klíčovou roli při šíření informací o novém revolučním způsobu, jak řešit své dny.
Kdo byly první skutečné uživatelky kalíšku Mooncup a jak se to proměnilo v průběhu těch 18 let?
Eileen: První zákaznice byly “ekoložky”. Tedy ženy ohleduplné k životnímu prostředí. Byla mezi nimi i řada matek, které smýšlely ekologicky. A i když třeba byly zrovna těhotné nebo zkrátka načas neměly cyklus, zamýšlely se nad tím, co chtějí pro své děti: zvažovaly látkové plenky anebo flanelové ubrousky. Mnoho z nich přešlo k dětské kosmetice, která měla blíž přírodě, a k dalším takovým produktům. Když se jim navrátil cyklus, bylo to, jako by dostaly druhou šanci, jak s menstruací naloží – a ke starým řešením už se nevracely.
Naštěstí se v průběhu let rozšířilo povědomí o životním prostředí, obecně je větší zájem o zdraví, ekologii a zrevidování našich spotřebitelských návyků. Tabu bylo zbořeno a spolu s ním návyk, že musíme měsíčně utrácet za jednorázové menstruační pomůcky.
Typická uživatelka Mooncupu vlastně neexistuje. Naše komunita je pestrý mix jak z hlediska věku, tak rasy i genderových identit. Všichni určitým způsobem skočili po příležitosti být v souladu se svým smýšlením, ať už důvodem bylo zdraví, pohodlnější život anebo úspora peněz.
Je vážně vzrušující vidět, že kalíšek používají stále mladší dívky. S vědomím toho, že naše pláže jsou tím pádem ušetřeny odpadu, který by vyprodukovaly za celý život, a že jejich těla jsou ušetřena pesticidů z běžných menstruačních pomůcek.
Pojďme si popovídat o mestruačních tabu. Jakou roli sehrál Mooncup – jako společnost i jako uživatelé – při překonávání “stigmatu menstruace”?
Kath: V našich začátcích spočívalo narušování onoho tabu kolem menstruace v hravém zpochybňování “FUJ” stereotypu a ve zvyšování povědomí o problematičnosti jednorázových menstruačních pomůcek. Chtěli jsme, aby se lidé informovaně a svobodně rozhodli o tom, co bylo tehdy v segmentu menstruační hygieny k dispozici.
Jako malá etická firma, u které zákazník nakoupí spíše jednou, jsme na rozdíl od gigantů vyrábějících jednorázové hygienické potřeby neměli miliony na marketingové kampaně. Od samého začátku jsme však byli pevně rozhodnuti nepřebírat ze starých školních reklam na ženskou hygienu hanbu, tajnosti ani rozpaky.
Naše první kampaň Love Your Vagina (Miluj svou vagínu) způsobila obrovský rozruch! A když se dívám zpětně, je jasné, že znamenala skutečný posun v komunikování tohoto ženského tématu a v přístupu k němu v reklamě. Cílem bylo prolomit tabu v mluvení o vagíně (a o tom, jak se o ni staráme), o menstruaci a o menstruačních hygienických pomůckách.
Jak se tohle odvětví během bezmála dvaceti let změnilo?
Kath: V posledních pěti letech i velikáni na poli jednorázových produktů začali vidět obchodní příležitost na trhu s pomůckami opakovaně použitelnými. Akorát je jasné, že mnozí z nich nepracují se stejnou etikou, pokud jde o životní prostředí či péči o zákazníky, jako my.
Pro nás má zásadní důležitost pokračovat ve výrobě ve Velké Británii, abychom zajistili nejvyšší standardy kvality a snížili dopady na životní prostředí. Náš produkt se nezměnil, protože víme, že naše zákaznice stále chtějí vysoce kvalitní menstruační kalíšek, který je co nejbezpečnější, uživatelsky nejprostší, je bez bělidel, barviv a toxinů.
Více než dva miliony žen po celém světě, které používají kalíšek Mooncup, přísahají na svého spolehlivého pomocníka. A těšíme se, až se setkáme s novou generací #RealMooncupUsers, která prostřednictvím svého přístupu k měsíčkům zachraňuje svět.
Jaká je vaše oblíbená vzpomínka na roky s Mooncupem? Anebo moment, na který jste nejvíc pyšná.
Kath: Ráda vzpomínám na chvíle, kdy jsme narazili na odpor, a přitom jsme věděli, jak dlouhou cestu ještě musíme ujít. Kdysi nám třeba nebylo dovoleno použít ilustrovaný obrázek tamponu do reklamy pro londýnské metro.
Další moment… Když jsme hledali obsazení do naší reklamy Mooncup Period Drama – a svou roli tam hrál i kůň. Když však majitel koně zjistil, čeho se spot týká a v čem má jeho hrdý oř účinkovat, nechtěl, aby mu menstruační produkty pošramotily pověst. Rozumějte pověst toho koně :-) Naštěstí jsme našli koně bez předsudků, který s námi spot dokončil :-)
A Amy Winehouse, která s námi šla do kampaně Love Your Vagina, to je nepochybně další z vrcholů naší historie, stejně jako vítězství v Best Green Business a Best Place to Work!
Eileen: Vždycky jsem brala jako privilegium, v průběhu všech těch veletrhů a festivalů, popovídat si s ženami o jejich zkušenostech. A myslím, že nikdy nezapomenu, jak jsem kalíšek Mooncup představovala Vivienne Westwoodové, když v roce 2014 navštívila náš stánek v Glastonbury!
Jak ovlivňuje etické podnikání způsob fungování Mooncupu?
Eileen: Jako společnost nás vždy motivovala udržitelnost, ne exponenciální zisk za každou cenu. Mooncup už 18 let přetváří trh s menstruačními potřebami a prolamuje různá tabu, která se menstruace týkají. Jsme hrdí na to, že vyrábíme a prodáváme vysoce kvalitní produkt, který je lepší nejen pro ženské tělo, ale i pro planetu.
Jsme hrdí na to, že podporujeme mnoho projektů v oblasti menstruačního zdraví po celém světě. Pracujeme s několika programy, charitativními a neziskovými organizacemi ve Velké Británii i na celém světě, a aktivně se účastníme vzdělávacích programů, které mění způsob, jakým základní a střední školy ve Velké Británii učí studenty o menstruaci.
Společnost Mooncup Ltd je od roku 2014 také Employee Owned firmou. Je naprosto logické, že společnost vyrábějící udržitelný produkt by také měla přijmout udržitelnější obchodní model.
Rozhovor byl volně přeložen z anglického originálu From Amy Winehouse’s VaJew-Jew to a horse owner offended by a menstrual cup – looking back on 18 years of the Mooncup®.
Mnoho článků na tomto blogu vzniká spoluprací několika žen. Také otázky pro rozhovory připravujeme společně. Z toho důvodu vznikl tento "profil". Možná právě pod ním najdete ty nejzajímavější články, protože když ženy spolupracují, vznikají ty nejlepší věci!