Menstruační kalíšek slaví jako menstruační pomůcka světový úspěch. Dánská firma, která za ním stojí, chce nyní udělat revoluci v těch nejzákladnějších hygienických návycích a procedurách. Přichází s mýdly a sprchovými gely bez obsahu vody, které fungují na principu "dodělej doma" - kup mýdlo v prášku, vodu dolij sám. A šetři planetu. Redukují se tak emise oxidu uhličitého i množství jednorázových obalů.
OrganiCup je značka, která udělala z menstruačního kalíšku mainstream a prodala jich ve světě ke dvěma milionům kusů. Nyní tahle dánská firma mění svůj název na AllMatters - a směřuje svůj byznys k ještě udržitelnější péči o tělo.
Dánský start-up AllMatters (dříve OrganiCup) způsobil revoluci na trhu menstruačních pomůcek, který se předtím padesát let nezměnil. Značka uspěla se svými udržitelnými a recyklovatelnými menstruačními kalíšky jakožto alternativou k jednorázovým menstruačním vložkám a tamponům. Výsledek, na kterém se podílí nejen výrobce, ale i uživatelé, se dá vyčíslit jako ušetřených 1300 tun odpadu.
Ruku v ruce se posunula všeobecná otevřenost v tématu menstruace a alternativních pomůcek. Globální komunita kolem AllMatters/OrganiCupu v tom hrála klíčovou roli. AllMatters spolupracují s 60 neziskovkami a zdravotnickými organizacemi v 27 zemích světa, jejich společným cílem je bořit menstruační tabu. Společnost kromě toho věnovala už přes 30 tisíc menstruačních kalíšků ženám, které mají omezený přístup k ženským hygienickým potřebám.
Společnost každý den usnadňuje život milionům žen všude možně po světě - a nyní by ráda znovu zpochybnila zajeté návyky. Na trh uvádí produkty pro osobní hygienu bez obsahu vody. Water-free!
"Společně s komunitou našich věrných jsme zvládli pomocí malého kalíšku odstranit obrovské stigma. Mnoho žen si díky nám uvědomilo, že menstruace je krásná a přirozená součást života. Změnili jsme návyky žen a ty vyměnily jednorázové výrobky za udržitelnou alternativu. Chceme v tom pokračovat i mimo oblast menstruační hygieny - je tolik zakořeněných návyků a základních úkonů, které lze zpochybnit - a změnit," říká Gitte Dalberg-Larsen, spoluzakladatelka AllMatters.
Změna názvu z OrganiCup na AllMatters s tím vším úzce souvisí. Teď jde o víc než oblast menstruačních pomůcek.
"Chceme lidem pomoct dělat malé změny v jejich každodenním konání, které ve výsledku přinesou velký rozdíl. Proto myslím, že se k našemu záměru jméno All Matters opravdu hodí," říká Gitte Dalberg-Larsen.
Dánská společnost s asi 20 zaměstnanci byla založena v roce 2012 pod názvem OrganiCup.
Od té doby se jí podařilo prodat téměř 2 miliony recyklovatelných menstruačních kalíšků ve více než 40 zemích a 7000 obchodů. Společnost AllMatters se také zapojila do osvětového hnutí s cílem odbourat tabu kolem menstruace po celém světě a darovala více než 30 000 menstruačních kalíšků ženám s omezeným přístupem k menstruačním pomůckám. Cílem AllMatters je usnadnit lidem zdánlivě malé změny v každodenním životě, které budou ve svém důsledku přínosné pro životní prostředí.
Water-free produkty jsou budoucnost
Uvedením water-free výrobků chtějí v AllMatters naskočit na vlnu revolučních produktů, které se začínají celosvětově prosazovat. Potvrzují se totiž předpovědi, že water-free produkty - tedy výrobky bez obsahu vody - budou jedním z trendů roku 2022.
Proč má smysl vyrábět produkty osobní hygieny, které potřebují vodu, až když se dostanou ke spotřebiteli? Běžné hygienické přípravky se často skládají ze 60 až 85 procent z vody - a jsou plněny do jednorázových obalů, které se transportují do celého světa. Takže když vynecháte vodu, můžete redukovat množství obalů a snížit emise CO2 vznikající při přepravě.
Společnost AllMatters vyvinula jemné mýdlo v práškové formě. Když si ho zákazníci přinesou domů, jednoduše jej smíchají s vodou v recyklovatelné hliníkové lahvi, která je součástí balení. Lahev snižuje množství jednorázových obalů, které mají lidé ve svých koupelnách. V dlouhodobém horizontu bude AllMatters také vyrábět jemné mycí prostředky, které vyžadují vodu pouze tehdy, když jsou - doslova - v rukou spotřebitelů.
„Vždycky to pro nás bylo víc než jen menstruační kalíšek. Chceme lidem pomoci se změnami, které je potřeba udělat v každodenním životě kvůli klimatické změně. Učinit udržitelnou volbu by nemělo být složité: mělo by to být jednoduché a bezproblémové. Na každé malé změně záleží,“ říká Gitte Dalberg-Larsen.
- AllMatters vyvíjí značné úsilí v boji proti menstruační chudobě a pracuje spolu s jinými organizacemi na odstranění stigmatizace menstruace. Angažují se v tom prostřednictvím mnoha iniciativ, jako je například TABOO: Global Periods - projekt, který se zaměřuje na důsledky menstruace pro teenagery po celém světě. Zahrnuje to spolupráci se zdravotními sestrami a gynekology v Dánsku a kooperaci s více než 60 nevládními a zdravotnickými organizacemi v 27 zemích světa.
- AllMatters prostřednictvím projektu nazvaného CampusCup spolupracuje s americkými vzdělávacími institucemi na omezení spotřeby jednorázových menstruačních pomůcek.
- Společnost AllMatters darovala více než 30 000 menstruačních kalíšků ženám ve zranitelných částech světa a naučila je je používat.
- Za dva roky může jeden menstruační kalíšek AllMatters uchránit planetu od 528 jednorázových vložek a tamponů. Menstruační kalíšky AllMatters tak již zachránily planetu od 1500 tun odpadu v podobě vložek a tamponů na jedno použití.
- AllMatters nyní rozšiřuje své aktivity o prodej produktů péče o tělo bez obsahu vody. Běžné mycí tělové přípravky se skládají z asi 60 až 85 procent z vody, což navyšuje uhlíkovou stopu, která je výsledkem přepravy těchto produktů po celém světě. Nové powder-to-foam výrobky AllMatters jsou vyrobeny bez vody; vodu jim dodá až spotřebitel. Kromě toho jsou součástí výrobků krásné recyklovatelné hliníkové lahve; na rozdíl od jednorázových obalů je lze používat znovu a znovu.
Mnoho článků na tomto blogu vzniká spoluprací několika žen. Také otázky pro rozhovory připravujeme společně. Z toho důvodu vznikl tento "profil". Možná právě pod ním najdete ty nejzajímavější články, protože když ženy spolupracují, vznikají ty nejlepší věci!